zaterdag 9 juni 2012

Genoeg met minder!

één van mijn meeste favoriete boeken op het gebied van consuminderen is "Leven voor een habbekrats" van Kath Kelly. Kath is iemand die voor het eind van de maand altijd geld tekort komt en ze besluit het roer om te gooien. Niet alles is toepasbaar maar het boek levert meer dan genoeg inspiratie op.

Het roer omgooien  ,dat hebben wij ook gedaan nadat we financieel klem kwamen te zitten. Ik begon met ministapjes ( en de rest van de familie bewust te maken van het feit dat we moesten bezuinigen) maar naarmate je meer ervaring krijgt ga je makkelijker om met schrappen van dingen.

Het hebben van een lange adem is belangrijk anders houden we het niet vol.

Maar er zijn uitzonderingen. 1 keer per jaar een  speciaal uitje ( pretpark, film of dierentuin) met de kinderen vinden wij belangrijk.Meestal ben ik al 3 maanden van tevoren bezig met het regelen van kortingsbonnen zodat we voor een habbekrats( methode van Kath Kelly) ook echt een  een super dag hebben. Ook dit jaar staat er weer 1 gepland.

Er zijn ook zaken die we echt hebben geschrapt:
  • Abonnementen op tijdschriften
  • TV Gids
  • De krant
  • Theaterabonnement
  • Aantal goede doelen geschrapt ( helaas) ik heb er nu nog 3 ,was veel meer.
  • Staatsloterij
  • Kleding kopen ( minimaal)
  • Boeken kopen(!) dat vond ik echt moeilijk maar ik ben er inmiddels aan gewend.
  • Geen geld investeren op dit moment aan het verbouwen van ons huis ( alles werkt en zit erin  )
  • Clubjes van de kinderen vermindert, ze mogen allemaal 1 x per week  sporten ,alleen onze oudste is een topsporter dus die traint meer.
  • Luxe artikelen (  op het gebied  van voeding , gadgets, accessoires)
  • Uit eten ( alleen samen uit eten op onze trouwdag  slaan we nooit over :-))
Ik heb ook een aantal punten die ik echt nog een keer moet oppakken:
  • Verzekeringen doorlichten ( vergelijken verzekeringen en dubbelingen nakijken )
  • Uitzoeken of een 3 in 1 pakket bij 1 leverancier goedkoper voor ons is  i.p.v. losse leveranciers telefoon,internet. televisie.ik heb het altijd afgehouden maar wellicht is het toch goedkoper.
Ik merk dat stappen maken steeds beter gaat, dingen die je een aantal maanden geleden nooit zou hebben gedaan, doe ik op dit moment makkelijker. Alles staat in teken volhouden, knokken tot we ons huis hebben verkocht en tot die tijd hoofd omhoog schouders eronder en gaan....
( p.s. ik weet wel zeker dat mijn leven nooit meer zo wordt als vroeger , consuminderen is ondertussen een deel van ons leven geworden en dat zal nooit meer veranderen met andere woorden
GENOEG MET MINDER)




4 opmerkingen:

  1. Leuke en inspirerende blog heb je! Positief zonder belerend te zijn is een kunst:) Ik lees hier graag mee! Het boek van Kath Kelly vind ik ook heerlijk om te lezen:) Ik herken het hoor, stapje voor stapje dingen anders doen, dat werkt voor mij ook het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt al een hele weg afgelegd! Ook herkenbaar wat betreft af en toe wel iets leuks doen, om zo gemotiveerd te blijven. En daar geniet je dan waarschijnlijk veel meer van dan vroeger....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad, wij genieten er nu meer van en beseffen dat samen genieten belangrijker is andere dingen. We doen ook vaak andere uitjes zoals picknicken, naar het strand, naar een kinderboerderij die kosten niets ( behalve zelf eten meenemen) maar we hebben wel een leuke dag.

      Verwijderen
  3. Succes met de verkoop van jullie huis.

    Ik begrijp dat dit een noodzakelijk iets is...
    Hopelijk dus ook een voorspoedig iets!

    Mooi dat je ondertussen op een positieve manier bezig bent om het hoofd boven water te houden.

    BeantwoordenVerwijderen