woensdag 15 augustus 2012

Tijd tekort

In onze drukke levens met gezin,werk,misschien nog mantelzorg en vrijwilligerswerk komen we vaak tijd te kort.Hoe kunnen we al die ballen beter in de lucht houden zonder dat we steeds harder gaan werken ( en meer gestrest raken omdat we onvoldoende rust nemen) De volgende punten werken meestal het best voor mij.

  • Een opgeruimd huis scheelt in tijd ( je bent niet alles constant kwijt) en in schoonmaken ( minder schoon te maken) en vooral opgeruimd huis = een opgeruimd hoofd=rust.
  • Bewaar alle belangrijke  papieren op een vaste plek. Bijvoorbeeld verzekeringen, hypotheekpapieren ,maar ook andere zaken zoals roosters/papieren met informatie van school of sport. Hoef je ze niet elke keer te zoeken als je iets nodig hebt.Heb ik ook moeten leren,ik kan soms wel slordig zijn. Vanaf het moment dat ik de knop heb omgezet om mijn huis te ontdoen van alle overbodige spullen gaat het veel beter.
  • Verdeel de taken onderling, spreek met de kinderen af welke taken zij doen en leg dit desnoods vast ( dat voorkomt onduidelijkheid onderling)
  • Plan lastige klussen als er weinig afleiding is en schuif ze niet weg. Kost alleen maar extra energie want het moet toch gedaan worden.
  • Verdeel de tijd goed en wissel klussen met leuke dingen af.
  • Zorg voor een goede weekplanning qua eten , als je na een drukke dag thuiskomt en je moet dan nog bedenken wat je gaat eten lukt het meestal niet ( en kost het vaak meer geld) Zorg dus ook voor voldoende voorraad.Ik maak zelf een weeklijst maar wissel dan  regelmatig met de dagen omdat dat op dat moment net beter uitkomt met andere activiteiten s avonds. Dat is geen probleem om ik 1x per week boodschappen doe en dus alles in huis heb om na mijn werk elke dag een goede maaltijd neer te zetten. Mijn man en ik hebben het koken verdeelt, ik kook meestal van maandag tot donderdag en hij van vrijdag tot en met zondag.
  • Koop minder soorten producten. Waarom bijvoorbeeld van toiletartikelen altijd zoveel verschillende soorten kopen,kijk wat het meest gebruikt wordt.( ik heb vorige week ook opnieuw mijn toiletkast nagekeken en dat scheelde een hoop)Kijk ook gelijk goed naar uiterste bewaardatum van producten,ik heb nog weleens iets in de voorraadkast staan dat ver over de datum is. Ben ik te zuinig geweest en wil ik het bewaren:-) voor een andere keer.
  • Neem ook de tijd om regelmatig iets leuks te doen voor jezelf of samen met het gezin( dagje uitwaaien op het strand, naar de kapper, sporten,wandelen met de hond,boek lezen, creatief iets maken )
En vooral leef en geniet  vandaag van je gezin, huis en alle andere activiteiten om je heen.Leef in het moment ,soms kijken we gewoon teveel vooruit en zijn we al bezig met de planning voor morgen,volgende week,volgende maand,komend jaar............ En zo vliegt de tijd voorbij


2 opmerkingen:

  1. Alsof ik het zelf geschreven zou kunnen hebben; rust in mijn huis (dus opgeruimd en schoon) is rust in mijn hoofd. Sinds deze week weer het weeklijstje; wat een winst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook het weeklijstje.
    Ideaal als je net zo chaotisch ben als ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen