donderdag 1 november 2012

Wat betekent het voor ons

Als ik even naar het regeerakkoord kijk zie ik toch maatregelen die ons direct treffen.


  • Inkomensafhankelijk zorgpremie
  • Gratis schoolboeken middelbare school worden afgeschaft.
  • Kinderbijslag wordt lager voor de groep 6 t/m 17 jaar
  • Minder Hypotheekaftrek
Daarnaast zijn er nog meer maatregelen die natuurlijk van invloed zijn en bij sommige algemene punten
 ( ik noem er als voorbeeld een paar,  lengte en hoogte WW uitkering, provincies samenvoegen, extra kosten voor studenten, blankenburgtunnel ) zet ik echt een vraagteken en voorzie  ik problemen.  Bijvoorbeeld stel je ben 40 jaar en raakt werkeloos doordat het bedrijf waar je al jaren werkt moet reorganiseren. Dan ontvang je nog maar 24 maanden WW waarvan de eerste 12 maanden inkomensafhankelijk en de laatste 12 maanden minimumloon. In de huidige arbeidsmarkt ( met veel werkzoekenden ) kan je dan snel in de problemen raken. In mijn werk spreek ik veel sollicitanten van  jonge afgestudeerden tot  50+ en het is voor veel mensen lastig om snel een nieuwe baan te vinden. 

Wat ons persoonlijk betreft , ik houd mijn portemonnee zoveel mogelijk dicht. Geen grote uitgaven , zuinig leven en onze buffer zo hoog mogelijk krijgen. Ik krijg zoals het er naar uitziet extra kosten en ben niet echt optimistisch  over een snelle verkoop van onze oude huis. Natuurlijk doen we er alles aan maar ik zie het ook als iets waar ik gewoon rekening mee moet blijven houden. Ik begrijp wel dat er maatregelen nodig zijn om onze economie weer op orde te krijgen maar zorg er ook voor dat mijn huishoudboekje op orde blijft..




2 opmerkingen:

  1. Heel veel succes toegewenst!! Ik verwacht ook extra kosten en zal ook mijn best doen onze buffer zo hoog mogelijk te krijgen. Het lijkt me namelijk niet makkelijk om een huis in deze tijd te verkopen (los van of we dat zouden willen), dus problemen kunnen zich snel opstapelen. Ik hoop dat het in de praktijk allemaal meevalt, maar ik maak me wel zorgen, ook al wil ik dat helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede aanpak; niet klagen gewoon de schouders er onder!

    BeantwoordenVerwijderen