vrijdag 2 november 2012

Zuinig in het huishouden

Er zijn veel manieren om te bezuinigen 1 daarvan is het huishouden, Als je ergens kan besparen is het daar wel. Ik heb allereerst zoveel mogelijk  overbodige spullen weggegaan en dat is dan verkoop via MP , Kringloop en weggooien.. Dat scheelt in elk geval tijd  met opruimen en schoonmaken. ( Dat betekent niet dat het ongezellig is maar gewoon minder spullen)

Daarna  ben ik heel kritisch gaan kijken naar de  schoonmaakmiddelen en ben teruggegaan naar een klein assortiment. Ik heb nu nog alleen een multireiniger, schoonmaakzaijn, afwasmiddel  en ik maak zelf een mengsel om te ruiten, spiegels te doen ( water, 1 theelepel afwasmiddel en een scheut spiritus) ik maak daarmee al mijn ruiten, spiegels e.d. schoon zonder strepen) En ik heb nog een fles voor de badkamer als mijn voegen echt met grof geweld schoon gemaakt moet worden.( en die gebruik ik zo min mogelijk maar ik heb nog geen beter alternatief gevonden) De multireiniger en afwasmiddel zijn beide in elk geval ecologisch afbreekbaar. Het is een klein beperkt assortiment en ik heb hier verder dan ook geen omkijken naar.
Als het in de aanbieding is koop ik extra in en dan kan ik er weer geruime tijd tegenaan.

Wassen en drogen doe ik alleen in het weekend ( weekendstroom) Ik was met een speciale wasbol waardoor ik bijna geen wasmiddel verder hoef te gebruiken, dat scheelt een hoop geld.Ik heb een groot gezin dus in het weekend gaan er zeker wel 10 grote wassen doorheen. Ik koop  ook wasmiddel alleen als het een aanbieding is.

Voordat ik de boodschappen ga doen kijk ik eerst even de aanbiedingen na en die bepalen voor een groot deel mijn menu voor de week. Ik kijk bij meerdere supermarkten en bepaal dan wat ik waar meeneem.
Ik doe 1x per week boodschappen bij mijn vaste supermarkt en loop in het weekend nog even langs een andere supermarkt om de aanbiedingen mee te nemen die ik graag wil hebben. Het is mij deze week gelukkig weer gelukt om binnen  mijn budget te blijven. De afgelopen weken had ik moeite om binnen budget te blijven omdat de prijzen omhoog gingen en ik wat extra voorraad kost in de aanbieding.








5 opmerkingen:

  1. Dat is pittig, 10 grote wassen in het weekend! Hoe droog je dat allemaal? Ik kan met moeite 1 was kwijt op een rekje in huis en 2 wassen op de droogmolen buiten. Maar dan houdt het ook wel op. En veel kleding kan niet eens in de droger, als ik dat i.v.m. slecht weer zou willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die voorraad daar heb je straks weer lekker profijt van gelukkig. Wel altijd fijn als het lukt om binnen je budget te blijven he? Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat de prijzen omhoog zijn dat was gisteren goed merkbaar. De thee bij de Lidl kost 0,75 cent en bij ah nog steeds 0,34.
    De eieren ook 0,14 cent omhoog bij de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sommige weken geef ik ook wat meer geld uit, omdat ik dan voorraden insla. Zeker tijdens hamsterweken e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kwam toevallig op je blog. leuke blog. Hier nog wat tips. Koop groene zeep en schoonmaakazijn en soda,citroen. Daar kom je goed uit de voeten. Het is ook een stuk goedkoper dan al die schoonmaakmiddelen. en ook een stuk milieu vriendelijker. Schoonmaakazijn voor het toilet schoon te maken. Ook kun je het als wasverzachter gebruiken. Ik zag laatst schoonmaakazijn met lavendel. Maar je kunt ook altijd iets van citroen gebruiken als je het lekker wil laten ruiken. Stinkt je stofzuiger ook zo. Zuig gewoon wat waspoeder op. Ruikt ie weer lekker.

    Ik gebruik ook geen shampoo meer. Bleek dat ik er ook niet tegen kan. Had altijd buljtes op mijn hoofd en nu niet meer. Gebruik gewoon olijfzeep zoals aleppozeep is ook goed tegen eczeemklachten. Ook kun je klei gebruiken om je haar te wassen. Was je haar niet meer elke dag maar 1 a 2 keer per week. Scheelt ook qua kosten. Cremes kun je ook zelf maken,kijk op youtube en zoek naar diy shampoo of cosmetic.
    Cremespoeling maak je van citroen met wat water of keukenazijn met wat water. Het wordt erg zacht van.
    Er zijn ook mensen die geen shampoo meer gebruiken,alleen water. de zogenaamde no poo mensen. google er maar eens op.

    Kleding,google eens op diy en maak van je oude shirt of broek of schoenen weer iets nieuws. Op pintrest vind je ook heel veel diy fashion heel veel tips.
    Ook op trefwoord recykleer
    Ook nog leuk om te doen. Of koop je kleding 2de hands bij de kringloopwinkel of marktplaats en maak er iets anders van.

    Hopelijk hebben mensen hier wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen