maandag 7 januari 2013

Grappige manier van sparen

 Ik kwam op Internet een grappige manier van sparen tegen.Diegene stopt elke week geld in spaarpot om  te sparen ,het spaargeld kan je dan gebruiken om bijvoorbeeld de over het algemeen duurdere maand december te overleven of om voor iets leuks te sparen bijvoorbeeld weekend weg of extra aflossing  hypotheek  mee te doen.Ik denk dat we allemaal wel wat kunnen bedenken.

Wat is het idee?
Elke week geld apart leggen  en dan steeds verhogen per week.Dus je start in week 1 met 1 euro , week 2 met 2 euro en zo ga je alle weeknummers af, aan het einde van de jaar heb je dan een aardige spaarpot gemaakt. Je kan dit natuurlijk ook andersom doen dus je begint met 52 euro in week 1 en dat aftellen naar week 1 euro in week 52,  dat pas wellicht iets beter bij de duurdere maand december .Het bedrag komt dan uit op 1378 euro  en dat is een leuk bedrag.

Ik ben zelf ook van kleine beetjes sparen , ik heb  spaarvarkens  staan voor de kinderen,Ze sparen daarin 1 euro van hun  zakgeld om zo voor iets groters te sparen ( voor de kleinste regel ik het zelf die is nog te klein) Ik heb een pot staan waar ik altijd kleingeld in gooi en die breng ik eens in de zoveel tijd naar de spaarrekening of wissel ik  in bij  een winkelier die graag mijn kleingeld wil hebben.Ongemerkt spaar ik dan toch weer een aardig bedrag bij elkaar dat meestal goed van pas komt.

Heb je nog leuke ,grappige spaarmethodes?

11 opmerkingen:

  1. Ik heb wel eens gelezen van iemand die elke keer kleine bedrgen naar zichzelf overmaate meerdere keren per maand.

    Zelf spaar ik ah zegels en kooppunten van hoogvliet. Tikt lekker door. Ik gebruik dat voor extraatjes of voor de aankoop van cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vroeger eens een tijd allen besparingen door in de aanbieding te kopen opgeschreven. Dat geeft ook een leuk overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier gaat ook regelmatig het kleingeld in een pot (manlief laat het overal slingeren ). Maar ik moet zeggen dat ik daar ook weleens uitpak voor collecte, iets kleins dat ik moet kopen etc...
    Ik spaar verder gewoon een vast bedrag per maand. Als ik merk dat er te veel op de betaalrekening komt, sluis ik ook wat door naar de spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voorheen deden wij boodschappen voor 100 euro in de week. Tegenwoordig red ik het met ongeveer 80.
    Toch pin ik nog 100 euro boodschappen geld voor een week, alles wat einde van de week nog in mijn portemonnee zit gaat in een spaarpotje die je niet open kunt krijgen.

    Het plan is om hier 2x per jaar iets leuks van te doen. Misschien een rare manier van sparen maar als ik maar 80 euro opneem gaat de overige 20 op aan onzin dingen en op deze manier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Afgelopen weekend vertelde iemand mij dat de Zilvervloot er weer was. Daar ga ik voor op zoek. Ik heb dat al eens nagekeken maar dacht er verder niet over na. Nu met deze lage rentestand ga ik toch eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al die creatieve manieren van sparen, hartstikke leuk. Alhoewel dit wel een prijzige manier van een extraatje sparen is, vooral op het einde, dus voor ons geen optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kleingeld in potjes steken, vind ik niet echt een ideale manier van sparen : geld in een potje brengt immers niets op terwijl het nog een heel klein beetje intrest opbrengt als het op een rekening staat. Ik denk dat je ervan verwonderd zou zijn hoeveel geld sommige mensen zo in potjes steken om te sparen voor één of ander doel. Geld dat totaal niets opbrengt....Ik weet dat de intresten tegenwoordig heel laag staan maar een klein beetje intrest is beter of geen intrest. Alle kleine beetjes helpen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke methode inderdaad! Hoewel het wel snel oploopt! Maar ja, dan heb je aan het eind ook wel een fijn spaarpotje natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik gooi in ieder geval al mijn contant geld in een bak, en leeg die om de zoveel tijd. Dat is dan het spaargeld voor ons kleintje. Dat loopt best op in de loop van de tijd, en in combinatie met wat bijdrages van opa's/oma's staat er al een leuk bedrag op de spaarrekening van de kleine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind het een super idee,en je kunt het aanpassen toch
    als je in week 25 bent begin je in week 26 weer met 1 euro
    overnieuw dan ben je niet zo duur uit en heb je toch geld gespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe op zondag mijn kleingeld in mijn spaarvarken, een keer per jaar breng ik het dan naar de bank. Gaat prima, ik mis het totaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen