woensdag 9 januari 2013

Help ik heb een moestuin(tje)

In mijn vorige huis had ik weinig tuin en was ik ook minder bezig met zelf dingen doen ( was nog in mijn carrieretijd).Ik was wel dol op de natuur en miste ook vaak een mooie grote tuin ( voor stadse begrippen dan) Toen we ons huidige huis kochten was dat met die leuke voortuin en een mooie achtertuin.Onze tuin lijkt een beetje op een natuurtuin met veel natuurlijke beplanting en fruitbomen ( waar ik echt dol op ben)

Ik heb geen grote tuin maar een hele fijne tuin met veel groen.Ik heb er 3 jaar geleden 4 meterbakken gemaakt waarin ik vakken maak en ik heb een stuk van ongeveer 4 meter lang en 1 meter breed waar ik nog wat op kan verbouwen.Ik heb wisselend succes gehad 2 jaar geleden had ik een fijne kruidentuin, goede aardbeien en rabarber en een grote oogst appels en druiven. Dit jaar was te nat en had ik meer moeite, ik heb heel veel frambozen gehad , geen peren en appels ( omdat de vogels ze hebben opgegeten en ik ben huiverig met netten omdat ik niet wil dat er vogels in verstrikt raken) Rabarber was ook dit jaar goed, de druiven en vijgen kregen te weinig zon.

Ik heb ook altijd een groter oog dan ik in mijn moestuin kan hebben , wat te denken van meloenen, komkommer en aubergines, sla en aardappelen ( waarschijnlijk allemaal iets te groot?)

Dus ik heb jullie hulp nodig , kan iemand mij voorzien van tips om mijn meterbakken zo goed en divers mogelijk  in te kunnen zaaien of beplanten. Ik ben bijvoorbeeld dol op snijbonen maar heb geen idee of ik ze in mijn tuin kan hebben ? En wat is nog meer handig om zelf in te zaaien.Verse kruiden vind ik ook lekker maar welke zijn dan het meest praktisch ,waar heb je het meeste plezier van?En waar kopen jullie je zaden?
En wanneer moet ik beginnen met zaaien.2 jaar geleden was ik te vroeg waardoor ik allemaal slappe grote planten in de vensterbank had, afgelopen jaar kwamen veel zaden niet op en moest ik nogmaals opnieuw zaaien om resultaat te krijgen.

Alle tips zijn van harte welkom!

12 opmerkingen:

  1. Ik vind zelf peultjes erg lekker, van 4 plantjes heb ik weken een klein maaltje gegeten. Prei ging ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wil ik ook wel graag weten! Vorig jaar alles weg gevreten door de slakken. Wel wat appels en rabarber en wat kruiden...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een hele grote moestuin. er komt nogal wat bij kijken: voor bonen moet je weer niet al te rijke grond hebben. zo heeft elk gewas eigenlijk zijn voorkeur. kijk maar eens bij plantaardig.com. ik heb je mailadres niet, anders zou ik als ik iets leuks en leerzaams zie, je kunnen mailen.

    groet
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben twee van die bakken. En ook hier wisselend succes, maar ik vind het zo leuk! Gewoon proberen; dat is wat wij doen. We hebben er al van alles uitgehaald. Peulen en doperwtjes ook dus snijbonen moet ook lukken. Je kunt natuurlijk boeken met tips uit de bibliotheek halen en waar ik veel kennis vandaan haal is het moestuinforum.nl. Echt een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kijk maar eens op de site van www.makkelijkemoestuin.nl
    Die jongen heeft ook net een nieuw boek uitgebracht.
    Ga zelf dit voorjaar ook beginnen. Krijg boek en bak voor mijn verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb deels gezaaid, denk aan peultjes en bonen.
    Maar ook heb ik heel onconsuminderend bij intratuin 4 plantjes van een euro gekocht waar bloemkool, bietjes, sla en prei uit kwam.
    Aardappel kun je in een pot doen, geloof dat vahalla dit vorig jaar deed. Dat ga ik dit jaar ook proberen.
    Zakjes zaad kocht ik bij intratuin, maar dat hoeft voor mij niet biologisch te zijn.
    Zaden hun je ook bij bakker kopen, even via google zoeken heb namelijk geen site ervan.

    Leuk een moestuin! Hier ga ik hst nu ook wat grootser aanpakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bieslook is van de kruiden heel fijn,als je ze hebt geknipt wassen en in kleine stukjes knippen en in een zakje invriezen je kan van het plantje heel lang knippen steeds tot aan de grond afknippen en groeit weer aan
    Gr jac

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er niet heel veel verstand van, begin dit jaar ook pas echt serieus, maar ik kreeg in ieder geval de tip om vanaf eind van deze maand/begin volgende maand in wc-rolletjes te gaan zaaien, dus dat ga ik doen. Eerder deed ik zaadjes in de grond, maar dat is vaak wat te optimistisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pluksla is heel makkelijk en neemt weinig ruimte in. Ik heb ook veel succes gehad met bietjes, radijsjes, raapstelen, snijbonen, andijvie en worteltjes. Courgettes nemen redelijk wat ruimte in, maar geven erg veel oogst en zijn gemakkelijk. Lente-uitjes zijn wellicht ook de moeite waard. Snijbonen kun je ergens tegenaan laten klimmen, bijvoorbeeld tegen een schutting of pergola. Je kunt ook aan de noordkant van de meterbakken een stuk betongaas of iets dergelijk neerzetten, en daar de bonen overheen laten klimmen, of een boog maken over een pad en ze daar laten klimmen.
    Maart is een goede tijd om tomaten te zaaien, sla bijv. in april/mei. Bonen kunnen beter zo rond 1 juni gezaaid worden. Voor een zaaikalender zou je op internet kunnen zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat veel vragen! Te veel om even kort te beantwoorden. Sinds 5 jaar heb ik een moes tuin Ik heb veel aan de website van diana gehad, even google op diana mooie moes tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. www.tuinadvies.be is ook een heel goede site waar je allerhande info op vindt ivm tuinieren en op het forum kun je je vragen 'afvuren'....
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. snijbonen hoef je niet te laten klimmen,gewoon stamsnijbonen nemen die je thuis eerst voorzaaid(vogels eten ze anders op) 15 a 20 centimer laten worden en buiten zetten.krootjes zijn erg gemakkelijke groenten.kruiden gaat het om wat gebruik je en wat wil je ermee,pluk of snijsla is inderdaad gemakkelijk.kijk gewoon op internet via zoekmachines.zomerbloemkool en broccolie schiet vaak door hefst of weeuwenteeld niet(overwinterplantjes dus)spercieboontjes zijn gemakkelijk te kweken.wel binnen voorzaaien om hetzelfde verhaal als de snijbonen.geen mest bij bonen die willen arme grond,sla en andijvie ook geen extra mest,courgettes of pompoenen juist wel veel mest of op composthoop zetten

    BeantwoordenVerwijderen