vrijdag 6 juli 2012

Altijd weer even spannend

Wij hebben 2 auto's ( niet echt zuinig) maar vanwege ons werk en gezin hebben we beide een auto nodig.1 auto is klein,compact en zuinig en gebruik ik voor mijn werk ( ik reis  veel voor mijn werk) en gebruiken we zoveel mogelijk voor de andere ritjes.

De andere auto gebruiken we ook voor woon-werk ( geen OV is de buurt bij het werk van mijn man) maar is een grote auto en niet echt zuinig. Deze auto is al aardig  op leeftijd en moet vandaag naar de garage voor de jaarlijkse keuring. .

Ik had de auto's echt graag de deur uit willen doen maar het is gezien de afstand woon-werk geen optie, dat is jammer maar je hebt het niet altijd voor het uitkiezen. Mijn man heeft sinds een 1/2 jaar een nieuwe baan en daar zijn we erg blij mee maar hij werkt niet in de buurt.

De afgelopen 3 jaar had ik geen buffer en was het altijd weer spannend wat het ons ging kosten. Soms viel het mee en soms viel het tegen, ik heb toen weleens geld van mijn ouders moeten lenen omdat ik anders geen eten meer kon kopen.Gelukkig heb ik de laatste tijd wel een buffer kunnen opbouwen maar het blijft altijd spannend wat de rekening zal zijn. Omdat de auto ook een grote beurt moet krijgen schat ik de kosten nu op 500 euro.
We wachten het vandaag af............................

Hier nog wel even een lijstje hoe je de kosten voor autoverbruik zo laag mogelijk kan houden
  • Tanken bij onbemande benzinepomp ( scheelt vaak meer dan 5 cent per liter)
  • Bandenspanning altijd op orde houden
  • Geen raam open tijdens het rijden( geeft tot wel 10% extra verbruik)
  • Airco zo min mogelijk gebruiken ( geeft 15 % extra verbruik)
  • Zo vaak mogelijk in je woonplaats lopen of fietsen en auto laten staan
  • Ritjes combineren, dus kind naar clubje brengen en gelijk de wekelijkse boodschappen doen









2 opmerkingen:

  1. 't Blijft spannend, 'k hoop dat de rekening meevalt,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij wonen op het platteland, en kunnen het gelukkig toch af met 1 auto. Mijn man fietst dagelijks 9 kilometer naar het station, en reist dan van de Achterhoek helemaal naar Amsterdam. Gelukkig stopt de trein op loopafstand van zijn werk! Ik werk vanuit huis, dus dat scheelt weer.

    Hopelijk vallen de kosten van je auto mee.

    BeantwoordenVerwijderen