woensdag 15 mei 2013

Annelieya gooit het roer om

Tijdens mijn vakantie neem ik altijd boeken mee om te lezen.Deze keer had ik daarbij ook een heel inspirerend boek meegenomen over optimale gezondheid.Ik heb  er een paar dagen over gedaan ( tussen de vakantieactiviteiten door) maar ik had na  het lezen wel iets van wauw......

Veel zaken wist ik al maar paste ik de laatste tijd minder toe, andere inzichten waren totaal nieuw voor mij en brachten veel inspiratie.Voeding is belangrijk en dat weten we allemaal maar het moet ook nog wel goede voeding zijn en daar ontbreekt het mij nog weleens aan ( en samen met mij vele anderen)

Door de commercie (en de belangen van de farmaceutische en voedingsindustrie) weten we eigenlijk niet meer wat goed voor ons is.Tegenwoordig hebben we voedsel met allerlei toevoegingen erbij zoals aspertaan ( wordt o.a. gebruikt voor light producten) en B 621 stimuleert ons vooral om door te gaan met eten. B621 is niet gezond en kan allerlei bijreacties geven op de korte maar ook de langere termijn.  Wat betreft toevoegingen  less=more in dit geval.

Goed voedsel is dus belangrijk voor ons gezondheid, eten we niet goed dan krijgen we allerlei klachten die we dan weer oplossen met pilletjes om de klacht te verhelpen.Dus komen we in een patroon terecht  waarbij we ver weg komen te staan van datgene wat ons lichaam nodig heeft.

CBS cijfers geven aan dat we in 1988 als 35-jarige vrouw nog 24,3 gezonde jaren voor ons hadden liggen nu is dat geslonken naar 16,7 jaar .Dat betekent dat we binnen ruim 20 jaar 7,6 jaar eerder last krijgen van chronische klachten en andere ongemakken.. En dat betekent weer dat de kwaliteit van leven sneller afneemt.

Eten doen we elke dag, ik denk dat het vanaf nu belangrijk is dat we eten wat bij ons past, gezond eerlijk voedsel, voldoende vitamines en mineralen en de focus op koolhydraten wat gaan verminderen.Voor mij een uitdaging ( ik ben namelijk dol op brood, pasta e.d.) maar ik ben er terwijl ik deze blog schrijf ( heb ik in mijn vakantie in Frankrijk gedaan) al mee begonnen voor mij in elk geval minder melk en brood /pasta en meer groente, fruit, noten en eiwitten. ( ook dat is weer even puzzelen want ik eet niet zoveel vlees)

Ik ga vanaf nu gezonder en fit door het leven op een natuurlijke manier geïnspireerd door het boek "Oersterk"van Richard van Leth.

Groetjes Annelieya



4 opmerkingen:

  1. Zo moeilijk is het niet hoor, gewoon pakjes en zakjes laten staan. En natuurlijk snoep, koek, kant-en-klaar maaltijden en alle zogenaamd gezonde melkjes en yoghurtjes. Meer dan de helft van de spullen in de supermarkt valt al af, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig je zal gaan ervaren wat een openbaring dit voor je gaat worden, je wil strakjes niet meer anders, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boeken kunnen heel inspirerend werken! Zo houd ik het hardlopen vol dankzij boeken over hardlopen!

    BeantwoordenVerwijderen