vrijdag 15 juni 2012

Omslag naar een ander leven

Op dit moment is aflossen van de Hypotheek en het bouwen van een grote buffer ( volgens Nibud) voor ons nog ver in de toekomst. Wij moeten het doen met kleine stapjes naar een gezondere financiële situatie. Ik ben al 2 jaar  elke maand blij als we de rekeningen kunnen betalen ( en soms lukt dat met veel moeite  )  als er iets overblijft  dat kunnen wegzetten naar een aparte spaarrekening.

De laatste tijd zie ik dat het iets beter gaat, als er geld binnenkomt maakt ik eerst 200 euro over naar de spaarrekning en daarna betaal ik de rekeningen. Grote rekeningen , belasting, gemeentelijke heffingen, ziektekosten probeer ik vaak te  verdelen  in kleinere wekelijkse betalingen zodat ik op de einddatum toch alles heb betaald. En ik zie dat mijn buffer ( tje) ongemerkt groeit dus als er iets kapot gaat is er niet gelijk paniek.

Toen wij een grote inkomensdaling hadden hebben we heel veel zaken moeten veranderen, we leefde daarvoor  niet  royaal, ( mijn man en ik ben zijn beide zuinig opgevoed) maar we hoefden niet heel erg kritisch te zijn. Een grote inkomensdaling betekent dat je alle inkomsten en uitgaven moet herzien.

Voor ons betekende dat :
  • Alle overbodige abonnementen opzeggen
  • Zuinig zijn met voedsel, een boodschappenlijst maken en kritisch zijn wat je meeneemt. Geen kant en klaar maaltijden en ( bijna) alles zelf maken.Niets weggooien.
  • Als er iets aangeschaft moet worden ,eerst kijken of je het goedkoper kan vinden via internet ( wat zou mijn leven zijn zonder Marktplaats, ik ben een absolute fan ).
  • Overgaan naar tweedehands, het is niet alleen goedkoper maar ook bewust kopen, je verspilt immers geen extra brandstoffen
  • Bewuster leven, als ik iets groots wil aanschaffen reken ik in mijn hoofd om hoe lang ik daar voor heb moeten werken. En daarnaast neem ik altijd een paar dagen bedenktijd om te voorkomen dat ik toch impulsief iets aanschaf waar ik later spijt van krijg.
  • Zuinig met gas/water/licht, verwarming laag, douchen kort en hebben bijvoorbeeld onze hele zolder en buitenmuren geïsoleerd ( wel in kleine stappen en elke maand  weer wat materiaal aanschaffen maar uiteindelijk hebben we nu alles gedaan)
  • Verjaardagen, sinterklaas,kerst tijdig voorbereiden, wat gaan we doen? wat kost het ? Omdat wij groot gezin  hebben zijn er ook veel verjaardagen ( en allemaal binnen een periode van 5 maanden!)
  • Verkopen van spullen op marktplaats ( levert elke maand wel weer extra inkomsten op)
  • Extra bijverdiensten , kost wel wat tijd maar brengt ook weer wat extra geld binnen

En daarmee kregen we stap voor stap onze financiële zaken weer een stukje beter , we zijn er nog niet maar ik zie lichtpuntjes komen en het duurt nog wel even maar elke dag is weer een stap de goede richting op en het belangrijkste is, we zijn er niet minder gelukkig van geworden en genieten van ons leven.

1 opmerking: