zondag 28 oktober 2012

Boek vol leesplezier en genoeg



Dit boek met de titel Vrolijk Besparen van Marieke Henselmans heb ik pas gelezen via de bibliotheek en hoewel ik van Marieke al veel boeken hebben gelezen kon ze mij met dit boek toch weer verrassen. De schrijfstijl is plezierig en met humor geschreven ( ik heb een groot deel met een glimlach gelezen)  en daarnaast zorgt ze ervoor dat je het gevoelt hebt dat je mag meekijken in haar huishouden. Ik heb het boek dan ook in 1 keer uitgelezen.

 Ik heb een kast vol boeken en verkoop er regelmatig een paar zodat het allemaal niet te vol wordt maar mijn consuminderboeken blijven staan waar ze staan en worden niet verkocht. Jaren geleden hebben mijn moeder en ik al een cursus gedaan over consuminderen en we zijn ook  samen lid van het blad GENOEG kijk eens op www.genoeg.nl Elke keer is het weer een genot als het tijdschrift op de mat valt. Leuke artikelen,  tips en suggesties op het gebied van consuminderen waar je wat mee kan.Ik kijk nu alweer uit naar het volgende nummer.

Dus voordat consuminderen een noodzaak was , was ik al bezig met zuinig leven .Het verschil was alleen dat het toen geen moeten was maar puur uit overtuiging.Toen het met onze financiën slechter ging doordat we ons oude huis niet konden verkopen heb ik het snel weer opgepakt en ben ik weer kritisch gaan kijken waar ik nog kon bezuinigen. Ik merk dat ik dat nog steeds doe maar iedereen heeft wel ergens een blinde vlek zitten.Ik was bijvoorbeeld oververzekerd en daarnaast was ik ook trouw aan mijn vaste leveranciers. Ik ben daar door het lezen van de blogs van mijn collega"s over deze onderwerpen toch mee aan de slag gegaan ( voor mij een hele stap) met gewenst resultaat dat ik minder ben gaan betalen.

Hebben jullie ook een blinde vlek?














3 opmerkingen:

  1. Eerder was mijn 'blinde vlek' ook verzekeringen. Ik had geen idee waarvoor ik allemaal verzekerd was... Ook met mijn zorgverzekering niet. Pas toen ik werk kreeg bij de klantenservice van een zorgverzekering, en daardoor 'gedwongen' werd er meer van af te weten, kon ik ook bij mezelf een beetje orde in de chaos scheppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit boek ook gelezen, hoewel het niet extreem veel nieuws bood, vond ik het wel heel leuk. Mijn blinde vlek was denk ik in ieder geval energie, qua leveranciers. Nu zijn we voor het eerst overgestapt. Of nou ja, 'zijn', het gaat pas in december in, maar dat is blijkbaar de tijd die ervoor nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees de Genoeg altijd in de bieb, maar het duurt soms wel lang voor een nieuw nummer beschikbaar is. De oude ken ik allemaal al.

    BeantwoordenVerwijderen